Tísňová čísla

sanitka

Každému z nás se kdykoliv může stát, že se ocitne v situaci, kdy je potřeba zavolat pomoc. Ať už zdravotnickou, hasiče či policii.
V době mobilních telefonů je dostupnost pomoci o dost rychlejší, než kdysi za dob pevných telefonních linek, hlavně v terénu nebo na horách.
Víte ale, jak správně volat na tísňovou linku? Co říci operátorovi, aby se vám dostalo adekvátní pomoci?

V České republice existují čtyři linky tísňového volání.

150 Hasičský záchranný sbor
155 Záchranná služba
158 Policie ČR
156 Městská policie

Pro zjednodušení bylo zavedeno i jednotné číslo 112, tzv. Evropské číslo tísňového volání, kde se i cizinci domluví anglicky a německy. Toto číslo vede na operační středisko Hasičského záchranného sboru, kde jsou operátoři školeni nejen na hasičskou problematiku, ale i na převzetí události např. zdravotnické výzvy.
Nicméně, pro urychlení přivolání pomoci používejte raději číslo konkrétní služby, kterou požadujete, dostane se vám odbornější komunikace.

Po přihlášení operátora je třeba sdělit:

co se stalo
místo události (město, v terénu pak co nejpřesněji přiblížit okolní významné stavby či orientační body)
počet zraněných, rozsah události
své jméno a telefonní číslo

Ze zkušeností, kdy volající je většinou ve stresu a neví, jak se při volání zachovat, je vhodné se pouze představit a sdělit operátorovi, že se naskytl např. u dopravní nehody a říci, aby se operátor sám ptal, co potřebuje vědět. Je to lepší než vyhrknout ze sebe rychle kvantum informací, které pak musí zbytečně opakovat a dochází tak ke zdržení a zbytečně napjatému a nervoznímu hovoru.

Po ukončení hovoru nikam dále netelefonujte a nevypínejte telefon, je možné, že operátor bude volat zpět pro potvrzení události či pro upřesnění.

 

Tip: Víte, že v ČR funguje i číslo 911, což je linka používaná v USA? Ano, čtete dobře. Dovoláte se takto na evropské číslo 112.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *